سطح بالای لیپوپروتئین A در مبتلایان به دیابت نوع 1، بر خطر ابتلای این افراد به بیماری های قلبی عروقی می افزاید

18 دسامبر 2019 - محققان موسسه کارولینسکا در سوئد در مقاله ای که در مجله معتبرDiabetes Care  منتشر گردید، توضیح دادند که سطح بالای لیپوپروتئین A در مبتلایان به دیابت نوع 1، خطر ابتلای آنها به بیماری های قلبی عروقی را بالاتر می برد. محققان می گویند: بنابراین سطح لیپوپروتئین(A)  در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1، باید به عنوان بخشی از ارزیابی خطر کلی، اندازه گیری شود.

دکتر کارین لیتمان، نویسنده ی این مقاله از انستیتوی کارولینسکا گفت: در حال حاضر برای سطوح بالای لیپوپروتئین(A) درمانی فوری در دسترس نیست، اما درمان سایر فاکتورهای خطر بیماریهای قلبی عروقی، باید برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 که مقدار لیپوپروتئین (A) در خون آنها بالا است، بهینه گردد.

در نتیجه ی ابتلا به دیابت نوع 1، این افراد در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری های قلبی عروقی هستند. دیابت و سطح قند خون بالا نیز در نهایت می تواند باعث نشت پروتئین در ادرار، کاهش عملکرد کلیه ها، اختلال در گردش خون و آسیب به شبکیه و اختلال بینایی شود.

لیپوپروتئین (A) نوعی چربی موجود در خون است که میزان آن بیشتر بر اساس فاکتورهای وراثتی تا رژیم های غذایی یا سبک زندگی مانند سایر لیپیدهای خون، تعیین می شود. تحقیقات قبلی نشان داده است که مقادیر بالای لیپوپروتئین (A) با خطر بیشتری برای ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی مانند انفارکتوس میوکارد، سکته مغزی و بیماری ﮐﻠﺴﯿﻔﯿﮑﺎﺳﯿﻮن درﯾﭽﻪ آﺋﻮرت همراه است. با این حال، کاملاً مشخص نیست که چگونه لیپوپروتئین (A) بر خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و عوارض مرتبط با آن در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 تأثیر می گذارد. همچنین مشخص نیست که آیا بین سطح لیپوپروتئین (A) و سطح قند خون بالا در این گروه بیمار ارتباطی وجود دارد یا خیر.

در مطالعه ی اخیر، محققان 1860 بیمار مبتلا به دیابت نوع 1 را مورد بررسی قرار داده و داده های مربوط به سوابق پزشکی آنها در مورد لیپوپروتئین(A)  ، قند خون و نرخ بروز بیماری های قلبی عروقی و عوارض مربوطه را از بیمارستان دانشگاه کارولینسکا جمع آوری کردند.

افراد مبتلا به دیابت نوع 1 با سطح بالای لیپوپروتئین (A) در معرض 50 درصد خطر بیشتر برای ابتلا به برخی از انواع بیماری قلبی عروقی بودند. این افراد 70 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر و 100 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری کلسیفیکاسیون دریچه ی آئورت قرار داشتند( نسبت به بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 و سطح پایین لیپوپروتئینA). آنها همچنین 70 درصد در معرض خطر بیشتری برای نشت پروتئین به ادرار قرار داشتند که نشانگر کاهش عملکرد کلیه ها است. در بیمارانی با قند خون بالا (HbA1c)، نسبت به بیمارانی با مقادیر قند خون پایین، مقادیر لیپوپروتئین(A)  بیشتر بود.

دکتر Littmann گفت: نتیجه گیری ما این است که مقادیر بالای لیپوپروتئین (A) در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 ، به خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در این افراد می افزاید، بنابراین سطح این چربی خون بعنوان بخشی از ارزیابی کل خطر باید اندازه گیری شود.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20191218/High-lipoprotein(A)-levels-in-people-with-type-1-diabetes-add-to-elevated-risk-of-cardiovascular-disease.aspx